Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Wiele osób zastanawia się, czy weganizm jest zdrowy – szczególnie na początku swojej drogi, a odpowiedź jest prostsza, niż mogłoby się wydawać. Każda dieta musi przede wszystkim być zróżnicowana i odpowiednio zbilansowana. Jeżeli zostanie oparta jedynie na wysoko przetworzonym jedzeniu oraz będzie uboga w składniki odżywcze, wtedy może być niedoborowa, a przez to oczywiście niezdrowa. Co zrobić, aby odpowiednio zbilansować swoją dietę wegańską? W jaki sposób gotować i jakie produkty kupować? O tym przeczytacie w dalszej części wpisu! Na końcu znajdziecie również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które wysyłaliście na Instagramowym profilu @anna_sudol.food

Czy weganizm jest zdrowy? Kilka wskazówek dla początkujących i nie tylko

Nie da się ukryć, że weganizm opiera się przede wszystkim na spożywaniu owoców i warzyw, dzięki czemu odpowiednie zbilansowanie diety wegańskiej wcale nie musi być trudne. Warto pamiętać o tym, że jest to jednak zupełnie inny sposób żywienia niż ten tradycyjny, dlatego trzeba mieć na uwadze kilka kwestii, zanim zaczniemy jeść jedynie wegańsko.

Wegańska tofucznica i wegańska shakshuka

Przepisy ze zdjęcia pochodzą z e-booka Moje ulubione lekkie przepisy.

Czy weganizm jest zdrowy, czyli o czym warto pamiętać:

  • Badania to podstawa – regularne wykonywanie badań każdy z nas powinien mieć we krwi, aby monitorować, czy z naszym zdrowiem jest wszystko w porządku bez względu na to, na jakiej diecie aktualnie jesteśmy. Przejście na weganizm może być jednak dobrym pretekstem, aby wybrać się na badania i regularnie je powtarzać konsultując wyniki z lekarzem.
  • Nie wiesz co robić? Zapytaj dietetyka – odpowiednio zbilansowana dieta wegańska to klucz do sukcesu, więc jeżeli nie wiesz jak to zrobić, możesz skorzystać z porad specjalisty. Wykwalifikowany dietetyk podpowie Ci, w jaki sposób postępować i przygotuje zbilansowany wegański jadłospis.
  • Jedz po prostu smacznie – nie zapomnij, że nawet najlepiej zbilansowana dieta wegańska ma być po prostu smaczna. Jeżeli szukasz inspiracji lub po prostu smacznych przepisów to koniecznie sprawdź moje e-booki oraz książkę drukowaną. Znajdziesz je tutaj
  • Pamiętaj o białkukluczowym elementem każdej diety jest oczywiście białko. Na diecie wegańskiej dostarczamy go sobie w postaci produktów takich jak: tempeh, orzechy, fasola, ciecierzyca lub inne strączki. Więcej o tym dowiesz się z dalszej części wpisu.

E-booki z przepisami odpowiedzią na to czy weganizm jest zdrowy!

Moje ulubione lekkie przepisy to e-book, który pokazuje, że zdrowy weganizm nie musi być trudny, a może być niezwykle smaczny. To właśnie na jego przykładzie odpowiem Wam na pytanie “czy weganizm jest zdrowy?”. Zacznijmy od tego, że przepisy, jakie się w nim znajdują, opierają się na prawie całkowitej rezygnacji z oleju oraz produktów przetworzonych, a skupiają się na tym, aby dania były pełne warzyw i zdrowych kasz. Znajdziesz w nim również tabele przypisane do każdej receptury, które zawierają wartości odżywcze oraz mikroelementy i makroelementy. Podobne zestawienia znajdziesz również w książce drukowanej Moje najlepsze wegańskie przepisy oraz prawie każdym moim e-booku z przepisami. Takie rozwiązanie pomoże Ci w łatwy sposób monitorować to, jak się odżywiasz oraz ile poszczególnych składników dostarczasz swojemu organizmowi na diecie wegańskiej.

Wciąż trwa Veganuary z Anulą, dlatego z tej okazji mam dla Was kod rabatowy -15% na wszystkie moje e-booki z przepisami. To dobry moment, aby je kupić – w najbliższym czasie nie pojawi się kolejna taka okazja.

Kod rabatowy -15% na ebooki z wegańskimi przepisami

Czy weganizm jest zdrowy? Oto odpowiedzi na Wasze pytania!

Jakiś czas temu na Instagramie @anna_sudol.food zadawaliście pytania dotyczące diety wegańskiej – Veganuary powoli dobiegają końca, dlatego przyszedł czas, aby na nie odpowiedzieć! Wiele z nich się powtarzało, dlatego zebrałam je w kilka wspólnych bloków. Jakie pytania zadaliście? Sprawdźcie w dalszej części wpisu!

Czy weganizm jest bardzo kaloryczny?

Według badań dieta wegańska jest mniej kaloryczna, ponieważ spożywamy wtedy więcej produktów o mniejszej gęstości kalorycznej jak owoce czy warzywa. Jednak to jak z każdą dietą – jeżeli spożywasz głównie tłuszcze, to nawet niewielka ilość jedzenia będzie bardzo kaloryczna, również na diecie wegańskiej. 

Czy da się obejść w przepisach masło orzechowe, kiedy mamy alergię?

Oczywiście! Masło orzechowe można zastąpić tahini, czyli pastą sezamową lub pastą ze słonecznika. 

Kilka razy podchodziłam do hummusu, ale mam problem z roślinami strączkowymi. Co robić?

Zależy, na czym dokładnie polega problem. Jeśli jest to kwestia smaku to można próbować różnych przepisów – możesz kombinować z recepturami, jakie znajdziesz w moich e-bookach i książce drukowanej. Jeśli problemem jest trawienie, to można spróbować inaczej przygotowywać strączki np. dodając kuminu lub mocząc je w wodzie z dodatkiem sody oczyszczonej. 

Jakie mleko roślinne polecasz do kawy? Owsiane, sojowe i migdałowe mi nie podpasowały.

Ja najbardziej lubię mleko owsiane oraz sojowe i te najbardziej polecam. Od jakiegoś czasu można również kupić w Lidlu mleko sojowe Barista, które świetnie się pieni. 

Wegańskie sosy

Przepisy ze zdjęcia pochodzą z e-booka Moje ulubione lekkie przepisy.

Jak zastąpić tofu przy uczuleniu na soję?

Zbilansowana dieta wegańska jest oparta nie tylko na tofu i produktach sojowych, ale również na wielu innych, wspaniałych składnikach, z których możesz korzystać w swojej kuchni! Warto wypróbować inne alternatywy dla produktów odzwierzęcych, niż tofu: fasolę, ciecierzycę, soczewicę, a nawet owoc chlebowca, czyli jackfruit. W e-bookach znajdziesz wiele inspiracji na przygotowanie wegańskich dań, w których nie trzeba korzystać z tofu.

Od czego zacząć pierwsze kroki na diecie wegańskiej?

Zdrowy weganizm warto zacząć przede wszystkim od wybrania odpowiednich przepisów, które będą smaczne, aromatyczne i zachęcą Cię do gotowania wegańskich dań. Metoda małych kroków będzie tutaj idealna – zacznij od przygotowywania swoich ulubionych przepisów w zweganizowanej wersji. Uwielbiasz carbonarę? Ugotuj jej wegańską wersję! Przepis znajdziesz w książce Moje najlepsze wegańskie przepisy oraz w e-booku Moje ulubione Jesienne przepisy. Ważne jest, aby nie zrazić się na początku swojej drogi, dlatego korzystaj z gotowych przepisów na wegańskie dania – dzięki temu Twoja dieta będzie urozmaicona i bogata we wszystkie niezbędne składniki. Dużo rad dla początkujących wegan znajdziesz we wpisie “Co jedzą weganie – produkty na Twoją wegańską listę zakupów”. A jeśli chcesz poznać rady doświadczonej dietetyczki, koniecznie obejrzyj film Ireny z kanału YouTube Healthy Omnomnom.

Czy dobrze jest zrobić jakieś badania przed przejściem na weganizm?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – warto badać się regularnie, aby monitorować nasze zdrowie niezależnie od tego, na jakiej diecie aktualnie jesteśmy. Do tej pory nie badałaś się regularnie? Warto to zmienić i skonsultować swoje wyniki z lekarzem – to może być dla Ciebie wskazówka, która podpowie, na co zwrócić uwagę w swojej diecie. Kiedy wybierzesz się na kolejne badania, warto przede wszystkim zbadać: morfologię z rozmazem, lipidogram, TSH, ferrytynę, witaminę B12, lipidogram witaminę D, jeżeli mamy taką możliwość. Więcej na ten temat podpowiada Iwona Kibil w artykule “Jakie badania wykonywać na diecie wegańskiej?”

Jakie suplementy są niezbędne na diecie wegańskiej?

Każda odpowiednio zbilansowana dieta czasem wymaga wsparcia – nawet zdrowa dieta wegańska. Co warto suplementować na diecie wegańskiej? Przede wszystkim witaminę D, której każdy z nas może mieć niedobory (szczególnie zimą, kiedy mamy mniejszy kontakt z promieniami słonecznymi). Warto zadbać również o suplementację kwasów omega-3 (głównie DHA) oraz witaminy B12, ponieważ jej aktywna forma nie występuje w produktach pochodzenia roślinnego. Więcej o suplementacji na diecie wegańskiej dowiesz się z artykułu Iwony Kibil “Suplementy w diecie wegańskiej – czy są potrzebne?” oraz w materiale Ireny z kanału YouTube Healthy Omnomnom “WITAMINA B12 vs WEGANIE – wszystko co musisz wiedzieć – FAKTY I MITY”.

Czy małe dziecko może przejść na dietę wegańską?

Dieta wegańska może być odpowiednia dla dzieci, kiedy jest prawidłowo zbilansowana – jak każda inna dieta, nawet ta tradycyjna. Warto mieć na uwadze, że każda niedoborowa dieta może nieść ze sobą negatywne skutki, dlatego musimy zadbać o jej odpowiednie zbilansowanie i bogactwo składników odżywczych. Pamiętajmy również o tym, że dziecko przechodząc na dietę wegańską, powinno być pod kontrolą dietetyka oraz lekarza. Dużą dawkę wiedzy na ten temat znajdziecie w artykule Iwony Kibil “Dieta wegańska nieodpowiednia dla dzieci?”.

Dieta wegańska w insulinooporności i cukrzycy

W takiej sytuacji warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii, które zostały świetnie omówione przez Irenę w filmie “Dieta w insulinooporności” – zdecydowanie się pod nim podpisuję. To świetne źródło wiedzy, które rozwieje wiele wątpliwości i wyposaży Was w niezbędną wiedzę. Irena zrobiła tutaj kawał dobrej roboty!

Niedobory żelaza na diecie wegańskiej – produkty o dużej zawartości żelaza

Jakiekolwiek niedobory w diecie to temat, który powinien zostać skonsultowany z lekarzem i dietetykiem, bez względu na to czy jesteśmy na diecie wegańskiej, czy nie. W takich sytuacjach można zwracać szczególną uwagę na to, aby spożywać więcej produktów o dużej zawartości żelaza. Jakich? Są to przede wszystkim: strączki, zielone warzywa, produkty pełnoziarniste oraz przede wszystkim orzechy i pestki. W artykule Iwony Kibil “Żelazo a dieta roślinna” znajdziecie jeszcze więcej informacji na ten temat – warto przeczytać. 

Czy weganizm jest zdrowy? Oto wegańskie propozycje kanapek.

Przepisy ze zdjęcia pochodzą z e-booka Moje ulubione lekkie przepisy.

Jak radzić sobie z wyrzutami, gdy raz na jakiś czas jemy coś niewegańskiego?

Warto pamiętać o tym, że nie od razu Rzym zbudowano, dlatego również i Ty nie musisz jednego dnia rezygnować ze wszystkich produktów odzwierzęcych w swojej diecie. Postaw sobie cele, które chcesz realizować i konsekwentnie je wypełniaj. Możesz na początku zmienić mleko na te, które jest roślinne lub ustalić sobie, że podczas konkretnych dni tygodnia jesz tylko dania wegańskie, a w pozostałe pozwalasz sobie na nieco rozbieżności. Pamiętaj, że zmiana diety jest procesem, który prowadzi do zmiany nawyków – wypełniaj go stopniowo i w swoim tempie, bez wyrzutów sumienia. Warto uświadomić sobie, że musisz przyzwyczaić się do nowego stylu życia, a to zwykle zajmuje trochę czasu. Nie przejmuj się i przede wszystkim miej na uwadze, aby zmieniać swoje nawyki na zdrowe. 

Jak dostarczać sobie wystarczającą ilość białka na diecie wegańskiej?

Mitem jest, że zdrowy weganizm opiera się tylko na fasoli dodawanej do każdego posiłku. Białko możemy dostarczać sobie w różnych formach i dowolnie je ze sobą miksować, aby dieta wegańska była urozmaicona i smaczna. Jakie produkty dostarczą nam odpowiednią ilość białka w diecie? Poza strączkami warto wykorzystać również: tempeh, seitan, tofu, produkty sojowe oraz orzechy. Więcej informacji na ten temat wysłuchasz w materiale Ireny, który znajdziesz na jej kanale YouTube Healthy Omnomnom.

Czy płatki drożdżowe to drożdże piwne? Czy drożdże są wegańskie?

Zacznijmy od samego początku – czy drożdże są wegańskie? Tak! Drożdże to nic innego jak rodzaj jednokomórkowych grzybów. Największym problem macie zwykle z ich rozróżnieniem, ponieważ mamy kilka rodzajów drożdży: piekarskie, piwowarskie oraz nieaktywne płatki drożdżowe. Najczęściej używamy tego pierwszego rodzaju, czyli drożdży piekarskich – korzystamy z nich podczas przygotowywania ciasta na pizzę lub pieczenia ciast. W diecie wegańskiej korzysta się również często z nieaktywnych płatków drożdżowych, czyli nieaktywnej formy drożdży, która nadaje daniom serowego posmaku. Sama często korzystam z nich w swoich przepisach, dlatego polecam mieć je w swojej szafce z przyprawami.

Wegańskie kotlety z tempehu i wegańskie kotlety z komosy ryżowej

Przepisy ze zdjęcia pochodzą z e-booka Moje ulubione lekkie przepisy.

Podsumujmy więc wszystko to, o czym był dzisiejszy wpis – czy weganizm jest zdrowy? Tak, jeśli jest odpowiednio zbilansowany. Warto podejść do zmiany diety z tradycyjnej na wegańską z dozą rozsądku i odpowiedniego przygotowania, aby nauczyć się jeść zdrowo. Zastosuj się do moich wskazówek, a przekonasz się, że odpowiedź na pytanie „czy weganizm jest zdrowy” może być tylko jedna!