Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Maliny zwykle kojarzą nam się z latem, pysznymi deserami i beztroską wakacji. Czy wiesz, że mają w sobie wiele wspaniałych właściwości, które klasyfikują je jako naszą polską superżywność? Dzisiaj kontynuujemy serię wpisów Polski superfood – jeśli chcesz dowiedzieć się, o co dokładnie chodzi, przeczytaj ostatni wpis z tej kategorii. A dzisiaj dowiesz się, dlaczego malina jest taka wyjątkowa!

Na początek ciekawostka. Czy wiesz, że to właśnie Polska jest jednym z największych producentów malin? Tak, dokładnie! I to nie tylko w Europie, lecz także na całym świecie! Nic więc dziwnego, że to właśnie maliny są bohaterem dzisiejszego wpisu o naszej polskiej superżywności, prawda? Polskie maliny są naprawdę wyjątkowe, dlatego dzisiaj dowiesz się o nich nieco więcej.

Maliny jako polski superfood – wszystko, co musisz o nich wiedzieć!

Jakie maliny mają właściwości, składniki oraz makro i mikro elementy? Czy mają dużo kalorii? Na te i wiele innych pytań znajdziesz tutaj odpowiedź. Poznaj je od zupełnie innej strony i przekonaj się, że naprawdę warto włączyć je do swojej codziennej diety!

 Musli z jogurtem i malinami w słoiku – szybkie wegańskie śniadanieMaliny – co zawierają?

Nie da się ukryć, że maliny są bogate w wiele niezwykłych składników, dzięki którym klasyfikują się jako superżywność. Dlaczego są takie wyjątkowe?

Maliny – składniki odżywcze, jakie skrywają to:

  • witamina E, czyli naturalny antyoksydant;
  • witamina C;
  • witaminy z grupy B, czyli B1, B2, B6;
  • kwas foliowy.

Mikro i makro elementy zawarte w malinach to:

  • potas;
  • wapń;
  • magnez;
  • miedz;
  • mangan;
  • żelazo.

Maliny – kalorie i właściwości

Na to, dlaczego maliny są tak cudowne, wpływ ma naprawdę wiele czynników, w tym również kwas elagowy, który ma działanie antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe, antymutagenne oraz przeciwdrobnoustrojowe i przeciwzapalne. Bogate są też w kasy fenolowe, flawonole, flawanole oraz salicylany. Co ciekawe, maliny spośród wszystkich owoców jagodowych mają najwięcej elagotaniny!

A ile maliny mają kalorii? W 100 g to jedynie 52 kcal, dlatego są świetnym dodatkiem do wielu dań – nie tylko deserów i koktajli, lecz także sałatek i surówek!

Co na przeziębienie? Oczywiście maliny!

Domowe sposoby na przeziębienie z pewnością zna każdy z nas. Nasze mamy i babcie czasami stosują takie metody, ale czy mają one sens? Wykorzystanie malin z pewnością tak! Jeśli zastanawiasz się, co na przeziębienie będzie działało najlepiej, oczywiście z domowych sposobów, to maliny sprawdzą się naprawdę świetnie!

Nasze babcie czy mamy wykorzystywały zwykle maliny jako element wspomagający walkę z przeziębieniem lub grypą, bo mają po prostu działanie przeciwgorączkowe. Maliny są bowiem bogate w salicylany, co sprawia, że działają podobnie do aspiryny. To właśnie dlatego są świetne przy gorączce i przeziębieniu – działają napotnie, dzięki czemu obniżają temperaturę ciała. 

Kasza jaglana na śniadanie z malinami i jeżynami. Kasza jaglana z owocami leśnymi.

Jak przechowywać maliny?

Kiedy w lipcu i sierpniu mamy sezon na maliny, warto wykorzystać je jak najlepiej tylko możemy. Mając dostęp do naprawdę dużej ich ilości, warto jest je mrozić i tworzyć różne przetwory, aby móc cieszyć się ich smakiem przez cały rok. Sok z malin, dżem, nalewka – wybór przepisów jest ogromny!

Naprawdę warto zrobić sobie zapasy, które szczególnie przydają się w okresie przeziębienia i grypy. Można tworzyć z nich dżemy, kompoty, a nawet skoncentrowane syropy, które świetnie wspomagają nas w czasie choroby.

A jak przechowywać świeże maliny? Niestety są to owoce, które niezwykle szybko się psują, a do tego są bardzo delikatne. Najlepiej przechowywać je oczywiście w lodówce. Owoców przed tym nie myjemy, a układamy je w płaskim pojemniku wyłożonym ręcznikiem papierowym. Tak przygotowane maliny również przykrywamy warstwą ręcznika papierowego.

Co przygotować z malin?

Maliny są niezwykle uniwersalne i pasują nie tylko do deserów i słodkich dań, lecz także tych przygotowywanych na słono, aby przełamać smaki. Oczywiście można dodawać je do owsianki, ciast czy koktajli. Pamiętaj jednak, że będą też świetne jako element sałatek, surówek, a nawet sosów! Dzisiaj podzielę się z Tobą kilkoma przepisami na to, jak wykorzystać maliny w swoim codziennym menu.

Rozgrzewająca lemoniada malinowa. Maliny na kompot.

Muesli z jogurtem i malinami

To świetny, wegetariański przepis na wykorzystanie malin, który z łatwością można zamienić na wersję stuprocentowo wegańską. Wystarczy skorzystać z jogurtu np. kokosowego, a zamiast miodu wykorzystać syrop klonowy. Jeśli rano nie masz czasu na przygotowanie sobie śniadania, koniecznie wypróbuj ten przepis – przygotowujesz go wieczorem, przed snem, a rano wyciągasz z lodówki gotowe danie! To propozycja idealna dla osób zabieganych i świetna alternatywa dla tradycyjnych śniadań.

Lemoniada malinowa

Dla tej zimowej lemoniady malinowej warto zamrozić owoce, kiedy jest na nie sezon! Jeśli chcesz, aby Twój przepis był wegański, zamień miód na inne, dowolne słodzidło. Przygotuj sobie tę lemoniadę z malin, kiedy wrócisz z zimowego spaceru lub gdy czujesz, że bierze Cię przeziębienie. Lemoniada świetnie rozgrzewa i jest idealna na chłodne dni!

Malinowa kasza jaglana 

Niezwykle smaczna, aromatyczna i z dodatkiem malin – oto przepis na kaszę jaglaną w wersji śniadaniowej! Przygotujesz ją w kilka chwil, a do tego z łatwo dostępnych składników, dlatego koniecznie musisz wypróbować tę recepturę, jeśli skończyły Ci się pomysły na śniadania. Uwielbiają ją nawet dzieci!

A jaki jest Twój ulubiony sposób na maliny? Koniecznie daj znać w komentarzu!