Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Stało się! Zdecydowałam się na mój drugi post dr Dąbrowskiej. Poprzedni przechodziłam w zeszłym roku w lipcu. Cały proces opisałam Wam dokładnie w filmach tydzień po tygodniu. Powstało łącznie 7 filmów i wszystkie znajdziecie tutaj.

Czym jest post dr Dąbrowskiej?

Zacznijmy od małego wyjaśnienia. Post dr Dąbrowskiej to specjalna dieta, którą prowadzimy przez maksymalnie 6 tygodni, powtarzamy maksymalnie co pół roku. Dieta oparta jest na warzywach i niektórych owocach. Post przeprowadza się głównie po to by oczyścić organizm dostarczając mu mało kilokalorii (maksymalnie 800 kcal dziennie). Przy dostarczaniu tak niewielkiem ilości energii w naszych ciałach włącza się mechanizm autofagii czyli odżywiania wewnętrznego. Komórki zaczynają szukać pożywienia dookoła, żywiąc się różnymi zbędnymi tkankami np. torbielami itp. Dzięki czemu nasz organizm się oczyszcza.

Co można jeść w trakcie postu?

Ogólnie rzecz biorąc można jeść warzywa i owoce zawierające mało cukru.

Dozwolone warzywa:
marchew, buraki, seler, pietruszka, chrzan, rzepa, rzodkiew, kapusta, kalafior, brokuł, brukselka, jarmuż, kapusta pekińska, rukola, kalarepa, sałata, szpinak, botwinka, seler naciowy, natka pietruszki, mniszek, pokrzywa, szczaw, cebula, szczypiorek, por, czosnek, dynia, cukinia, kabaczek, ogórki, pomidor, papryka, małe ilości pieczarek.
Dozwolone owoce:

jabłka,  grejpfruty, cytryny, niewielkie ilości – owoców jagodowych, czereśni lub arbuza.

Dodatkowo dania można przyprawiać ziołami, solą ziołową, pieprzem, chrzanem czy octem jabłkowym.

Z dozwolonych warzyw i owoców można wyciskać soki, robić surówki, gotować je i piec.

Bardzo ważne jest również to, by pić dużo wody m.in. 1,5 – 2 litry.

Jak jeść w trakcie postu?

Najlepiej jeść 3 posiłki dziennie, o stałych porach. Wtedy nasze ciało ma czas na trawienie, ale też na odpoczynek. Jeśli wybierzemy picie soków to warto pić je na 30 minut przed posiłkiem lub zrobić więcej i potraktować sok jako posiłek.

Posiłek może składać się z surówki (którą zjadamy najpierw) oraz gotowanej części (gotowane zjadamy dopiero gdy skończymy jeść surowe). Pół godziny po posiłku staramy się nie pić żadnych płynów, by nie zaburzać procesu trawienia.

Ten sposób jedzenia okazał się być dla mnie najbardziej korzystny i bardzo go Wam polecam.

Jak zacząć post dr Dąbrowskiej?

Najlepiej zacząć od dobrego przygotowania. Przygotowałam dla Was małą listę, bo wiem, że listy dobrze na nas działają.

  1. Przeczytać książki autorstwa dr Dąbrowskiej (znajdziecie je tutaj),
  2. Przemyśleć sprawę, zdecydować jak jak długi ma być post oraz w jakim czasie go przejść. Najlepsze są na to miesiące letnie ze względu na dużą dostępność warzyw i owoców. Pierwsze dni postu są zawsze najtrudniejsze dlatego warto by wypadały w weekend lub dni wolne od pracy.
  3. Warto dołączyć do grupy wsparcia na Facebooku, gdzie można znaleźć wiele inspiracji i wsparcia. Bardzo polecam Wam moją grupę. 
  4. Poszukać przepisów z produktami dozwolonymi na poście. Polecam Wam bardzo ebook z 28 moimi ulubionymi przepisami.
  5. Obejrzeć filmy na YouTubie gdzie ludzie opowiadają o swoim poście. Polecam Wam oczywiście raz jeszcze moje filmy.
  6. Zrobić plan – jadłospis na kilka najbliższych dni i listę zakupów.
  7. Zrobić zapasy, kupić rzeczy potrzebne do przygotowania dań na następne kilka dni.
  8. Dzień przed rozpoczęciem postu przygotować sobie przynajmniej część jedzenia na następny dzień.
  9. Pierwszego dnia wstać z podekscytowaniem i motywacją nieopuszczającą nas aż do końca postu.

 

I to tyle, i aż tyle! Trzymam za Was wszystkich kciuki! Dodam jeszcze, że inne moje wpisy i przepis dotyczące postu znajdziecie tutaj.