Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Sezonowe warzywa i owoce to coś, z czego naprawdę warto korzystać, aby nie tylko zaoszczędzić, ale również dostarczyć naszemu organizmowi odpowiednich składników odżywczych. Jakiś czas temu opublikowałam wpis: Tani weganizm, czyli czy weganizm jest drogi, gdzie weryfikowałam mity na temat tego, że dieta roślinna musi kosztować fortunę. Wspominałam tam przede wszystkim o sezonowości, a tym razem postanowiłam zgłębić ten temat nieco bardziej. Co jeść wiosną i dlaczego warto wybierać sezonowe warzywa i owoce? Jak korzystać z sezonowości? O tym przeczytasz w dalszej części tego wpisu! 

Czym jest sezonowość?

Sezonowość to okres, w którym konkretny gatunek owoców lub warzyw jest w naturalnym cyklu wzrostu i dojrzewania. Plony są wówczas owocne, a dany produkt ma zdecydowanie niższą cenę, niż w innych miesiącach roku. Właśnie wtedy jest dobry moment na to, aby korzystać z tego, co daje nam natura. Skąd wiedzieć, na jakie produkty decydować się wiosną?

Pomoże Ci w tym kalendarz sezonowości warzyw i owoców! Możesz korzystać z dowolnego, jaki znajdziesz w internecie – wystarczy przybliżona wiedza na ten temat, aby wiedzieć, na jakie produkty najlepiej zwrócić uwagę w danym okresie. Kalendarz sezonowości warzyw i owoców to jedno, ale warto wiedzieć też, gdzie kupić tego typu produkty w świetnej jakości oraz oczywiście cenie. Ja polecam robić zakupy na pobliskich ryneczkach i u lokalnych dostawców, aby mieć pewność, że warzywa i owoce są świeże. Świetną inicjatywą jest też możliwość zamówienia skrzynki warzyw oraz owoców do swojego domu – coraz więcej firm pojawia się na rynku i oferuje takie usługi. Warto poszukać, czy w naszej okolicy rozwija się podobna inicjatywa – to idealny sposób na przemycenie sezonowych warzyw i owoców do swojej diety, kiedy nie mamy czasu zastanawiać się nad tym, na co jest teraz sezon.

Przepis na marynowaną cebulę z eBooka Surówkowego

Przepis na marynowaną cebulę znajdziesz w eBooku Moje ulubione surówki.

Sezonowe warzywa i owoce na wiosnę

Co jeść wiosną? Jakie sezonowe warzywa i owoce kupować? Poniżej przedstawię Ci krótkie zestawienie na to, jakie produkty wybierać z podziałem na owoce oraz warzywa. Zapisz sobie tę listę, aby podczas następnych zakupów zwrócić uwagę na produkty, które wiosną są po prostu tanie, bardzo smaczne i łatwo dostępne.

Na jakie warzywa jest teraz sezon? Jest to przede wszystkim:

  • burak
  • cebula
  • czosnek
  • fasola
  • jarmuż
  • kapusta biała i czerwona
  • marchew
  • pieczarki
  • pietruszka
  • por
  • rzodkiewka
  • sałata
  • seler
  • topinambur
  • ziemniak

W maju i czerwcu do tego grona dołączy jeszcze:

  • bób
  • botwina
  • bakłażan
  • brokuł
  • kalafior
  • kalarepa
  • ogórek
  • pomidor
  • szczaw 
  • szparagi
  • szpinak

Na jakie owoce jest teraz sezon?

Tutaj lista jest zdecydowanie krótsza, ale wciąż warta zapamiętania:

  • gruszki
  • jabłka

W maju i czerwcu do tego grona dołączy jeszcze:

  • agrest
  • czereśnie
  • czerwona porzeczka
  • malina
  • poziomka
  • rabarbar
  • truskawka

Jak wiosną wykorzystać sezonowe warzywa i owoce?

Pisałam już o tym po części we wpisie, który przywołałam na początku, ale tym razem chciałabym dokładniej omówić temat. Przede wszystkim warto korzystać z tego, że mamy sezonowe warzywa i owoce, aby je po prostu zamrozić, kiedy kupimy ich większą ilość. Wbrew utartym przekonaniom mrożenie nie niweluje składników odżywczych i witamin, a pozwala korzystać z produktów nawet długi czas po ich zakupie. Wystarczy, że odpowiednio przygotujesz sezonowe warzywa i owoce do zamrożenia – obierasz, kroisz, a następnie pakujesz w pojemniczki lub woreczki. 

Jeśli nie masz zbyt dużo miejsca w swojej lodówce, nic straconego! Sezonowe warzywa i owoce nie tylko warto mrozić, ale też tworzyć z nich pyszne przetwory szczelnie zamykane w słoikach, które również przez długi czas zachowują swoją świeżość. Możesz przygotować gotowe dania, takie jak potrawki, sosy czy zupy lub zamarynować swoje sezonowe warzywa i owoce na później.

Wegetariańskie oraz wegańskie przepisy z sezonowych warzyw i owoców – inspiracje

eBook Lekki oraz eBook Surówkowy to kopalnia inspirujących przepisów z sezonowych warzyw i owoców, jakie dostępne są wiosną. To właśnie w nich odkryjesz wiele genialnych receptur na wykorzystanie sezonowych produktów – szczególnie wiosną oraz latem. Daj się zainspirować i sprawdź, co możesz przygotować z poszczególnych sezonowych warzyw oraz owoców – a możliwości jest mnóstwo! W dalszej części wpisu znajdziesz też kilka przepisów z bloga, które idealnie wpisują się w tematykę wiosennej sezonowości.

Przepis na wegańskie burgery z buraka, czyli sezonowe warzywa i owoce w akcji.

Przepis na wiosenne burgery z buraka.

Wegańskie przepisy z eBooków – wykorzystaj sezonowe warzywa i owoce

Jakie wegańskie, wiosenne przepisy znajdziesz w moich eBookach? Sprawdź przykładowe opcje!

eBook Moje ulubione lekkie przepisy:

  • Marynowany jarmuż – idealny jako dodatek do obiadu czy wrapów;
  • Marynowana marchewka – świetnie sprawdzi się jako składnik surówek lub sałatek;
  • Hummus z burakami – genialna, szybka przekąska w towarzystwie warzyw oraz pasta do kanapek;
  • Tarta ciecierzycowa z jarmużem – przepyszna propozycja obiadowa;
  • Zupa pieczarkowa – pożywna, aromatyczna zupa;
  • Spring rollsy z sałaty – świetna propozycja na kolację lub szybką przekąskę;
  • Muffiny jabłkowe – idealne na pyszny, wiosenny deser;
  • Jabłka z posypką – nietypowa propozycja na genialne, wegańskie śniadanie.

eBook Moje ulubione surówki:

  • Marynowana cebula – przepyszny dodatek do sałatek, burgerów czy wrapów;
  • Klasyczny coleslaw – ponadczasowa propozycja, która jest idealnym towarzyszem tradycyjnych obiadów. Po prostu comfort food wśród surówek;
  • Coleslaw z czerwonej kapusty – wykorzystaj ją do wrapów lub burgerów, a nabiorą zupełnie nowego smaku;
  • Marynowana czerwona kapusta – świetny towarzysz każdej sałatki – warto wypróbować!

Pamiętaj, że niektóre przepisy z eBooka możesz wypróbować już teraz – znajdziesz je we wpisie: Surówka do obiadu z najnowszego eBooka Surówkowego.

Wiosenne przepisy z bloga:

  • Kotleciki marchewkowe z tofu – przepyszna propozycja na szybki, wegański obiad z wykorzystaniem marchewki;
  • Zupa porowo-dyniowa – nie masz pomysłu na to, co przygotować z pora? Zupa porowo-dyniowa poleca się na obiad;
  • Koktajl z jarmużu i granatu – jeśli nie przepadasz za jarmużem, wypróbuj go wiosną, kiedy jest w naprawdę świetnej cenie i przygotuj przepyszny, wegański koktajl, a smak z pewnością Cię zaskoczy;
  • Burgery z buraków wpadają do Ciebie znajomi? Przygotuj im burgery z buraków, które są szybkie w przygotowaniu, a do tego niezwykle pyszne;
  • Wegańskie ciasto drożdżowe z gruszkami sezonowe warzywa i owoce pozwalają też na przygotowanie genialnych deserów. Co powiesz na ciasto drożdżowe z gruszkami?

Zioła w diecie, czyli nie tylko sezonowe warzywa i owoce

Wiosną oraz latem warto sięgać nie tylko po sezonowe owoce i warzywa, lecz także po zioła, do których wtedy mamy naprawdę świetny dostęp. Można wykorzystać je, aby podkreślić smak potraw lub przygotować z nich samodzielne dania – na przykład genialne pesto z bazylii lub natki pietruszki! Z tak przygotowaną pastą możesz zrobić, co tylko chcesz.

Pesto wykorzystasz jako:

  • pastę na kanapki czy grzanki,
  • sos do makaronu lub sałatki,
  • dodatek do obiadu,
  • przepyszny farsz do naleśników lub sakiewek z ciasta francuskiego.

Koniecznie daj znać, jakie są Twoje sposoby na wykorzystanie sezonowych warzyw i owoców!